Telepraca – które obowiązki Pracodawcy zostają wyłączone, a które pozostają w mocy
Jeśli z powodu panującego stanu epidemii oddelegowałeś pracownika do pełnienia dotychczasowych obowiązków poza zakładem pracy np. w domu, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej to zgodnie z art. 67 Kodeksu Pracy[1] przeszedł on w tryb telepracy. Przepisy regulują więc obowiązki jakie posiadasz w tej sytuacji jako pracodawca – ważne byś je poznał.
W dobie panującej epidemii telepraca stała się powszechnym sposobem wykonywania obowiązków, nie jest to jednak zjawisko nowe, przepisy opisują je w sposób szczegółowy.
Sprzęt
Zgodnie z Kodeksem Pracy, zmiana warunków wykonywania pracy może nastąpić na mocy porozumienia stron, które regulować będzie współpracę w aspekcie zarówno okresu, w którym pracownik przechodzi w tryb telepracy jak i narzędzi, które będą w niej wykorzystywane, a także środowiska, w którym będzie ona wykonywana.
W przypadku, gdy owo porozumienie określające szczególne warunki współpracy nie zostanie spisane, w sposób ogólny obowiązki pracodawcy wobec telepracownika ujęte są w art. 67 Kodeksu Pracy oraz art. 215 zgodnie, z którymi pracodawca jest obowiązany:
- Dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w szczególności zabezpieczający pracownika przed urazami, działaniem niebezpiecznych substancji chemicznych, porażeniem prądem elektrycznym, nadmiernym hałasem, działaniem drgań mechanicznych i promieniowaniem oraz szkodliwym i niebezpiecznym działaniem innych czynników środowiska pracy, a także uwzględniający zasady ergonomii.
- Ubezpieczyć sprzęt,
- Pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
- Zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu.
Szczególnie ważne w powyższych wyliczeniach są wspomniane zasady ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe uregulowane odrębnym Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe[2]. Należy wyposażyć telepracownika w sprzęt: komputer, monitor, klawiaturę jeśli to niezbędne to również drukarkę, skaner, mysz, ale także stół i krzesło. Pracodawco jesteś zobowiązany zorganizować stanowisko pracy telepracownika tak, by nie powodowało ono nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i wzroku.
Rysunek 1
Źródło: https://biurokoncept.pl/ergonomiczne-stanowisko-pracy
Pracodawco, w tak wyjątkowej sytuacji, działając w duchu współpracy możesz także spisać odrębna umowę z telepracownikiem, w której określicie w szczególności:
- Zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy własność telepracownika, spełniającego wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego.
- Zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy.
- Sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.
Środowisko pracy
Jeżeli praca wykonywana jest w domu telepracownika, jako Pracodawca realizujesz wobec niego nieco okrojone obowiązki w zakresie wynikającym z rodzaju i warunków wykonywania pracy.
Przepisy wyłączają z Twoich dotychczasowych obowiązków:
- Obowiązki dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowania zgodnie z przeznaczeniem (wentylacji, klimatyzacji, ppoż, poprawnego oświetlenia).
- Obowiązku zapewnienia odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych oraz niezbędnych środków higieny osobistej.
Pamiętaj jednak, że niezmiennie ciążą na Tobie pozostałe obowiązki art. 212 [1], musisz więc:
- Organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem.
- Organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy.
- Egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.
Relacja
W czasie kryzysu pamiętaj, że od miejsca wykonywania pracy i sprzętu, który jest jedynie narzędziem cenniejsza jest Twoja relacja z telepracownikiem. Choć wierzę, że prawne regulacje w tej kwestii są jedynie jej formalnym ugruntowaniem, warto żebyś o nich nie zapominał.
Zgodnie z art. 6715 :
- 1. Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy.
- 2. Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy.
Na zakończenie pragnę Ci podziękować, że jesteś odpowiedzialnym Pracodawcą i robisz wszystko by chronić osoby, które wykonują pracę dla Twojej firmy.
Wierzę, że będziesz robił to świadomie dbając o zachowanie równowagi między wami.
#stayathome
Przypisy:
[1] Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141)
[2] Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
(Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998 r.)