Tutaj znajdziesz informacje poświęcone tematyce BHP i PPOŻ.
Będę wyjaśniać Kodeks Pracy, inne Ustawy i Normy Polskie (PN).
Jeżeli, będziesz chciał odwołać się do przepisów to zawsze znajdziesz je na końcu mojego posta.
Dzisiejszy temat poświęcony jest tematyce : Maksymalna temperatura w miejscy pracy.
Zastanawiasz się jak powinny wyglądać twoje warunki w pracy, gdy jest bardzo ciepło albo bardzo zimno na dworze?
W myśl Ustawy Kodeks Pracy, rozdział III art. 213 § 2.
„Obiekt budowlany, w którym znajdują się pomieszczenia pracy,
powinien spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy”
Niestety ten przepis jest bardzo ogólny i dla każdego bezpieczne i higieniczne warunki pracy wyglądają trochę inaczej. Zgłębiając tematykę dalej, ustaliłam, że przepisy określają temperatury minimalne, jakie powinny obowiązywać w pomieszczeniach pracy, tj.:
- 14°C (chyba, że nie pozwalają a to względy technologiczne)
- 18°C (dotyczy prac w pomieszczeniach biurowych)
W służbowych szatniach, łazienkach i innych pomieszczeniach gospodarczych temperatura nie może spaść poniżej 24°C
Sytuacja komplikuje się w przypadku temperatury maksymalnej. Ustawodawca nie zdecydował się bowiem na jej jednoznaczne określenie. Tylko w przypadku pracowników młodocianych określona została górna granica temperatury. Wynosi ona 30°C, z zastrzeżeniem, że wilgotność powietrzna nie może przekraczać 65%.
Przyjmuje się, że temperatura nie powinna przekraczać 30°C przy pracy biurowej oraz 28°C przy ciężkiej pracy fizycznej.
Zatem o przekroczeniu normy temperaturowej możemy mówić, kiedy przy ciężkiej pracy fizycznej w hali jest ponad 28°C w przypadku warunków szczególnych powyżej 26°C, przy pracy biurowej – ponad 30°C.
Pracodawca nie może dopuścić do wystąpienia w pomieszczeniach pracy nadmiernie wysokiej temperatury. Jeżeli bowiem w pomieszczeniach pracy będzie wysoka temperatura, to może to wpłynąć na nasza wydajną i efektywną pracę zawodową. Panujące warunki atmosferyczne wywierają znaczny wpływ na nasze samopoczucie i aktywność życiową. Czynniki pogodowe takie, jak: długie i upalne dni, niskie ciśnienie atmosferyczne oraz wysokie temperatury mogą w sposób negatywny wpłynąć na naszą pracę. Warto zastanowić się, jakie obowiązki w tym zakresie ciążą na pracodawcy.
Uzyskanie przez pracodawcę odpowiedniej temperatury w miejscu pracy nie zwalnia go pora roku, aktualne warunki atmosferyczne ani jego trudna sytuacja ekonomiczna. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 września 2001r. (sygn.. akt SA/Bk 75/01) wskazał, że trudna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa nie usprawiedliwia oszczędności poprzez zmniejszenie nakładów na ogrzewanie miejsca pracy.
Zadaniem pracodawcy jest
- Zabezpieczenie stanowiska pracy przed niekontrolowaną emisją ciepła, a także umożliwienie wymiany powietrza.
- Obowiązany zadbać o stan techniczny okien, świetlików, żaluzji i rolet, jak również urządzeń pozwalających na ich łatwe i bezpieczne otwierania.
- Jeśli w zakładzie pracy zainstalowano klimatyzację lub wentylację, musi działać tak, aby nie powodować wyziębienia czy przegrzania pomieszczeń pracy.
- Nieodpłatne dostarczenie pracownikom napoi w ilości zaspokajającej ich potrzeby. Jest to konieczne, jeśli temperatura powietrza przekracza 25°C (w przypadku pracowników wykonujących prace na otwartej przestrzeni) lub 28°C w pomieszczeniu (w przypadku pozostałych pracowników).
W sytuacji, gdy temperatura przekroczy wskazane wartości skrajne, pracodawca powinien przerwać pracę.
Pracownik ma prawo odmówić wykonywania pracy, po uprzednim poinformowaniu pracodawcy, gdy nie doczekamy się reakcji z jego strony możemy nawet oddalić się z miejsca zagrożenia (jednak nie z zakładu pracy).
Pracodawca niewywiązujący się z obowiązków w tym zakresie naraża się na odpowiedzialność finansową, w wysokości do 30 tys. zł.