Kochani,
Przestrzeganie zasad BHP i zapewnianie bezpiecznego miejsca pracy pomaga nam zapobiegać nieprzyjemnym skutkom, które mogą spotkać każdego z nas. Dzisiaj przedstawię Wam ekonomiczne skutki powodowane przez nieprawidłową działalność w zakresie BHP.
Koszty następstw nieodpowiednich warunków pracy ponoszą zarówno osoby fizyczne, przedsiębiorstwa, jak i sektor publiczny. Urazy spowodowane z powodu niewłaściwych warunków pracy zwiększają zapotrzebowanie na różne inne usługi w tym najbardziej oczywistym faktem jest to, że napędzają usługi służby zdrowie. W efekcie końcowym koszty te będą obciążać wszystkich obywateli jako podatników oraz jako konsumentów.
Skutki ekonomiczne niewłaściwych warunków pracy mogą być analizowane na poziomie makroekonomicznym jak i mikroekonomicznym.
Analizy powinny uwzględniać nie tylko koszty wynikające z nieodpowiednich warunków pracy jak i koszty działalności prewencyjnej.
Przykłady kosztów
- koszty czasu straconego przez poszkodowanego i jego współpracowników oraz pracowników nadzoru,
- koszty spowodowane uszkodzeniem maszyny, narzędzi i materiałów oraz wynikające z zakłóceń w produkcji,
- koszty ogólne, np. koszty oświetlenia, ogrzewania itp.
Koszty wynikające z nieodpowiednich warunków pracy można ocenić przede wszystkim przez pryzmat świadczeń wypłacanych przez ZUS taki jak renty z tytułu wypadków przy pracy i choroby zawodowe, jednorazowe odszkodowania, zasiłki chorobowe, świadczenia rehabilitacyjne i inne. Świadczenia te są wypłacane z funduszu wypadkowego ZUS.
Wielu pracodawców nie podejmuje odpowiednich działań zapewniających odpowiednie warunki prac oraz nie przestrzega zasad i przepisów BHP. Koszty tych działań są bowiem często niewspółmiernie wysokie w stosunku do ewentualnych sankcji karnych.
Dla przedsiębiorstw koszty nieodpowiednich warunków pracy stanowią dodatkowe koszty produkcji, które są ukrywane w cenach wyrobów i usług.
Omówienie poszczególnych kosztów BHP:
Koszty świadczeń z tytułu pracy w warunkach szkodliwych lub uciążliwych to koszty: posiłków profilaktycznych i regeneracyjnych, napojów oraz innych środków odżywczych wydawanych nieodpłatnie pracownikom, dodatków pieniężnych, skróconego czasu pracy, dodatkowych urlopów oraz innych uprawnień (np. Możliwości wcześniejszego niż ogólnie przyjęto, przejścia na emeryturę).
Koszty prewencji związanej z realizacją wymagań prawnych stanowią bardzo istotny składnik kosztów bhp w przedsiębiorstwie. Zaliczyć należy do nich w szczególności koszt: „zatrudnienia pracowników BHP lub koszt obsługi w zakresie BHP przez specjalistów zewnętrznych, monitorowania stanu BHP, zakupu środków ochrony indywidualnej zbiorowej, „zakupu i prania ubrań roboczych, „zakupu środków czystości, audytów, „badań lekarskich, szkoleń BHP, „pomiarów warunków środowiska pracy, *organizacji i utrzymania służb ratowniczych, „promocji i informacji, *zmian w organizacji produkcji.
Analizując koszty wdrażania systemu zarządzania BHP należy uwzględnić koszty przeglądu wstępnego, koszty szkoleń dotyczących wdrażania systemu, koszty informowania o wdrażaniu systemu, koszty opracowania dokumentacji i planowania w SZ BHP, koszty audytów zewnętrznych i certyfikacji oraz koszty konsultacji zewnętrznych i wewnętrznych.
Koszty utrzymania systemu zarządzania BHP obejmują koszty administracyjne, koszty oceny ryzyka zawodowego, koszty szkoleń związanych z utrzymaniem i doskonaleniem systemu, koszty informowania o zagadnieniach związanych z utrzymaniem systemu, koszty monitorowania warunków pracy, koszty realizacji planów ogólnych i szczegółowych bhp, koszty audytowania, koszty zarządzania dokumentacją oraz przeglądu wykonywanego przez najwyższe kierownictwo.
Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych:
- zasiłek chorobowy,
- świadczenia rehabilitacyjne,
- zasiłek wyrównawczy,
- jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu,
- jednorazowe odszkodowanie dla członka rodziny osoby zmarłej na skutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej,
- renta z tytułu niezdolności do pracy,
- renta szkoleniowa,
- renta rodzinna dla członków rodziny osoby zmarłej na skutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej,
- dodatek do renty rodzinnej,
- dla sieroty zupełnej,
- dodatek pielęgnacyjny,
- pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne.
Mam nadzieje, że tym wpisem przedstawiłam Wam, że BHP to nie tylko niepraktyczne regulacje, ale działania, które próbują uniknąć poważnych konsekwencji, dlatego nasza odpowiedzialność i świadomość w tym zakresie powinna rosnąć.
Ściskam J.A
Widzimy się już za tydzień